WAT ZIJN TOUCHPOINTS?

Gepubliceerd op 22 september 2022 om 16:28

Elke interactie die een (potentiële) klant heeft met jouw bedrijf noemen we in de marketing “touchpoints”. Deze interacties kunnen leiden tot een positieve affiniteit met het bedrijf en uiteindelijk zorgen voor conversie of verkoop. Echter beperken touchpoints zich niet enkel tot voor de aankoop. Ook tijdens en na de aankoop kan je als bedrijf gebruik maken van verschillende touchpoints.

VOORBEELD

Jan wilt een zetel kopen. Tijdens zijn opzoekwerk op het internet stuit hij op een advertentie van een lokale zetelwinkel. Alvorens Jan ter plaatse gaat bekijkt hij de website en de sociale media van de zetelwinkel. Tevreden met wat hij ziet gaat Jan ter plaatse een paar zetels testen. Met assistentie van het personeel vindt Jan al snel zijn ideale zetel. Bij de levering enkele dagen later wordt Jan geholpen door de leveranciers met het ineensteken en plaatsen van zijn nieuwe zetel, evenals het meenemen van zijn oud exemplaar.

 

In bovenstaand voorbeeld krijgen we een idee van wat een klant allemaal ervaart voor, tijdens en na het aankoopproces. Het toont aan hoe je online aanwezigheid op verschillende platformen met elkaar verbonden zijn. Vandaag de dag is de online wereld zo makkelijk bereikbaar dat een sterke online aanwezigheid noodzakelijk is om de aandacht van potentiële klanten vast te krijgen. Uiteraard blijven touchpoints van het personeel (menselijk contact) ook zeer belangrijk in de ervaring van de consument. 

 

Gemiddeld zijn tussen de 6 en de 9 touchpoints nodig alvorens klanten in de B2C sector overgaan tot actie. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat de beste reclame tevreden klanten zijn: Wanneer Jan zijn buurman vertelt waar hij zijn nieuwe zetel heeft gevonden en hoe goed de service was, is Jan in feite een touchpoint tussen jouw bedrijf en een nieuwe potentiële klant!

Touchpoints voor jouw bedrijf

Bent u verleid om nog meer te weten te komen over touchpoints? Wilt u samen met onze professionals werk maken van de touchpoints van uw zaak? Neem vrijblijvend contact op en ontdek samen met ons hoe we ook uw bedrijf kunnen helpen met een betere relatie met uw klanten!


Hallo,

 

Ik ben Laurens Bergmans, de schrijver van deze blog en alsook de in-house copywriter van Step by Step Agency. Bedankt voor het lezen!

 

Tot snel,
Laurens

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.